Arhitectura calculatoarelor - notiuni introductive


    Calculatoarele sunt echipamente complexe pentru prelucrarea datelor si gestionarea informatiei
    Pentru a introduce notiunea de informatie ,se presupune ca intr-o situatie oarecare pot avea loc N evenimente egal probabile , probabilitatea unui eveniment fiind p=1/N.Prin realizarea unui eveniment din cele N posibile se obtine informatie.
    Prin definitie informatia este i=log1/p=logN
    Informatia se transmite prin semnal. Semnalul este o manifestare fizica (unda electromagnetica ,unda sonora etc ) capabila de a se propaga printr-un mediu dat.
    Semnalele sunt supuse perturbatiilor. Se numeste perturbatie un semnal care modifica semnalul aleator util care transmite informatie, micsorind cantitatea de informatie transmisa.
    Mesajul este un semnal ce corespunde unei realizari particulare din ansamblul de idei,imagini,date care trebuie transmise unui corespondent.
    Sursa de informatie este mecanismul prin care ,din multimea mesajelor posibile se alege intr-un mod imprevizibil (pentru corespondent) un mesaj particular destinat a fi transmis unui corespondent.
  • Termeni de baza


  • Notiunea de data si informatie


    Componentele de baza ale unui calculator


  • Structura von Neumann

    Structura unui calculator se bazeaza schema bloc din figura de jos numita si structura von Neumann


        Un calculator este un sistem capabil sa prelucreze, dupa un anumit algoritm(program) datele primite la intrare, si sa furnizeze informatii la iesire.
        Datele primite la intrare prin intermediul sistemului de I/O sunt pastrate in memorie de unde sunt transferate in unitatea centrala UC si prelucrate conform unui algoritm (program) aflat tot in memorie, introdus in prealabil. In urma prelucrarii datelor rezulta informatii care se stocheaza in memorie si sunt transmise pentru afisare prin intermediul sistemului I/O.

  • Reprezentarea informatiilor in calculator

        Datele si informatile sunt vehiculate intre partile componente ale calculatorului prin intermadiul unor cai de legatura numite magistrale.


        Pentru a putea fi transmisa, informatia are nevoie de un suport fizic numit semnal.
        Semnalul este o manifestare fizica (unda electromagnetica, unda sonora, interactiune mecanica ect.) capabila de a se propaga printr-un mediu dat.
        Mesajul este un semnal ce corespunde unei realizari particulare din ansamblul de date care trebuie transmis unui corespondent.
        In calculatoarele actuale semnalul folosit este semnalul electric.
        Magistrala este realizata deci din conductoare electrice prin care se poate propaga semnal electric.
        Semnalul electric este supus perturbatiilor. Se numeste perturbatie, un semnal care modifica semnalul aleator util care transporta informatie, micsorand cantitatea de informatie transmisa.
        Pentru a reduce la minim posibil influenta zgomotelor asupra semnalului util s-a ales utilizarea semnaluli electric digital.
        Semnalul digital are doua stari 1 si 0 adica prezenta semnal si lipsa semnal adica semnal electric cu tensiunea 5v si semnal electric cu tensiunea 0v. Acest tip de semnal poate transporta numai informatie elementara de tipul Fals si Adevarat.
        Pentru a utiliza semnalul digital, informatia trebuie deci codificata digital sau binar.
        Orce tip de informatie poate fi codificata numeric, dupa care poate fi transformata in numere binare. Este deci posibila realizarea de calculatoare care sa utilizeze semnalul electric digital pentru a vehicula orice tip de informatie sub forma binara.
        Vom numi bit de informatie (pe scurt bit) informatia elementara (cea mai mica cantitate de informatie, informatia 1-adevarat sau informatia 0-fals.)
        In functie de numarul de linii electrice se pot vehicula simultan mai multi biti.


        In imaginea de sus avem 4 linii electrice pe care se vehiculeaza simultan 4 biti.
        Pe o magistrala cu n linii electrice se pot deci transmite n biti. Numarul de linii este impus de nivelul tehnologic. Dupa aparitia unitatilor centrale integrate numite microprocesoare, au fost realizate primele calculatoare personale.
        Primele calculatoare personale realizate cu microprocesoare foloseau magistrale de 8 linii, deci pe magistrala se puteau vehicula informatii de maxim 8 biti. Cei opt biti de informatie luati impreuna formeaza un octet sau un byte.
        Primele calculatoare PC-IBM compatible au fost realizate cu microprocesoare de 16 biti. Cantitatea de informatie vehiculata era deci compusa din 16 biti(cuvant sau word). Calculatoarele actuale folosesc procesoare de 32 biti (dword-double word) si 64 de biti(qword-quad word)

       * Informatia din memoria calculatorului este codificata binar si afisata in cod hexazecimal
       * Orice fel de informatie (programe, valori numerice, texte, imagini, sunete, etc.) este codificata numeric in baza 2 (Codificare binara). Se grupeaza apoi cate 4 biti si se reprezinta informatia pe ecran in cod hexazecimal pentru o mai usoara citire.


       * Tabelul de valori hexa afisat mai sus, reprezinta continutul memoriei de la o anumita adresa.
       * Datele exprimate in hexazecimal de la aceasta adresa pot codifica orce fel de informatie. Ele pot reprezenta de exemplu o portiune de imagine, un text etc. Nu putem descifra ce reprezinta aceste valori decat daca incepem decodificarea de la adresa 0000:0000 si decodificam pas cu pas continutul meemoriei functie de pasii facuti de calculator de la pornire pana in momentul afisarii, lucru aproape inposibil.


  • Schema bloc functionala a unui calculator


        Unitatea centrala contine:
  • Exemplu de implementare


         Schema bloc a unei variante constructive a placii de baza este prezentata in figura de sus.


  • Imagini placi de baza



         In imaginile de mai jos sunt prezentate doua placi de baza .